Hutten Metaal Yamaha Racing verscheen in 2018 nieuw op de Nederlandse circuits.

Het team zette toen hoofdzakelijk in op het Open Nederlands Kampioenschap en de Dutch Masters of Motocross maar had zich al wel voorgenomen om in de komende jaren verder te bouwen richting het wereldkampioenschap. Gelijk in het eerste seizoen wisten ze met Sven van der Mierden succes te boeken door de Open Nederlandse titel te pakken in de 500 klasse en vijfde te worden in de sterk bezette Dutch Masters of Motocross. Ook kwamen ze samen in de Grand Prix van Assen al heel dichtbij een top vijftien plaats in het wereldkampioenschap MXGP. ‘’Vorig jaar hebben we samen een heel goed seizoen gekend maar deze winter hebben we de focus meer op de harde banen gelegd. Omdat we de laatste jaren bijna alleen maar in Nederland hebben gereden, hebben heel veel uren doorgebracht op de harde banen. Samen met Herjan Brakke hebben we iedere keer geprobeerd om bepaalde punten te verbeteren en dit is goed gelukt. Het seizoen zal dit jaar veel zwaarder worden dan vorig jaar. We gaan veertien Europese Grand Prix’s rijden en daarnaast vier wedstrijden om de Dutch Masters of Motocross,’’ vertelt Sven van der Mierden.

Het team is deze winter weer een stap professioneler gegaan en zal aankomend weekend met een groep passievolle mensen aan het wereldkampioenschap beginnen in Engeland. ‘’We hebben deze winter een goede cyclus kunnen draaien met trainingsstages in Spanje en Frankrijk en veel trainingsuren in Nederland. Vorig jaar heeft het team al iets professioneels neergezet maar deze winter hebben ze opnieuw een grote stap voorwaarts gemaakt. Iedereen weet dat de stap van nationaal naar internationaal zeer groot is en hier heb je goede mensen voor nodig. Henk Zanting is er bij gekomen als technisch manager en samen met goede sponsors bouwen we verder. We zijn goed onderweg maar iedereen snapt wel dat je niet binnen een aantal maanden een compleet goed Grand Prix team neer kunt zetten, dit heeft tijd nodig,’’ vertelt sportief manager Herjan Brakke.

In september werd Henk Zanting aangetrokken voor de functie als technisch manager en hij ging met de groep monteurs aan de slag om een goede basis te creëren om het seizoen in te gaan. ‘’Ik sta dagelijks in contact met teameigenaar Wim Hutten om knelpunten op te lossen. Ik ben in september begonnen met het opbouwen van het team en werk nu iedere dag samen met twee vaste monteurs (Kevin en Ray) in de werkplaats. Daar komt ook Harmen Harmsen nog bij, die een aantal ochtenden komt om aan de blokken te werken. De Yamaha in combinatie met de GYTR kit zorgt voor een hele goede basis. We hebben een aantal kleine dingetjes getest om de motor op het rijden van Sven en Micha af te stemmen. Met de nieuwe generatie vering van Solva hebben we een grote stap gemaakt en alles ziet er zeer positief uit. Ook hebben we in de winter veel tijd besteedt om het materiaal voor te bereiden voor in het seizoen. Wanneer er in het seizoen topdrukte is dan is het fijn wanneer al het materiaal al op voorhand klaar ligt zodat we hiermee rust kunnen creëren,’’ vertelt technisch manager Henk Zanting.

De winter is op een blessure van Raivo Dankers na erg goed verlopen en de rijders staan gemotiveerd klaar om aankomend weekend in het Britse Matterley Basin aan het seizoen te beginnen. ‘’Het rijden ging gelijk vanaf het begin af aan lekker op de 250F. Helaas kwam ik in het Italiaans Kampioenschap in Mantova ten val en brak mijn sleutelbeen. Hierdoor heb ik qua rijden even een pauze in moeten lassen maar ik ben hier nu gelukkig goed van hersteld. Ik voel me goed thuis binnen het team en alles verloopt zeer professioneel. Ik draai mee in twee programma’s. Ik volg het CTO programma op sportmedisch centrum Papendal waar ik de hele week intern verblijf. Iedere dinsdag kom ik naar het team in Beerzerveld zodat ik op woensdagochtend een fysieke training met het team kan afwerken en daarna door kan gaan naar het circuit om met de motor te trainen. Voor mij is dit een leerjaar in de MX2 klasse en ik moet proberen om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Ik zit nu in de grote klasse waarin veel sterke rijders zitten en hierdoor weet ik op voorhand niet wat ik kan verwachten,’’ vertelt Raivo Dankers.

Micha Boy de Waal heeft deze winter veel aan zijn conditie gewerkt omdat hij vanwege een knie operatie niet met de motor kon trainen. Pas half februari kon hij weer zijn eerste meters maken waardoor zijn voorbereiding een stuk korter is geweest dan die van de andere teamleden. ‘’Ik heb een pittige winter gekend waarin ik veel aan mijn conditie hebt gewerkt. Omdat er veel kapot was in mijn knie heb ik 5,5 maand niet met de motor kunnen trainen. Vorig jaar heb ik een positief seizoen gedraaid in de MX2 klasse en kijk daar tevreden op terug. Nu in de MXGP klasse zal het pittig worden maar ik ga er 100 procent voor. De eerste paar Grand Prix’s zullen moeilijk worden omdat ik de verloren tijd van in de winter niet zomaar heb ingehaald maar ik ga er vanuit dat het in het midden van het seizoen goed moet komen. Het team werkt zeer professioneel en ik en Sven kunnen veel van elkaar leren omdat we veel samen trainen. Van het team krijg ik de tijd om te groeien en dat is voor mij een hele geruststelling,’’ vertelt Micha Boy de Waal.

Er staat het team een hele drukke kalender te wachten met een intensief internationaal programma. Voor de rijders is het belangrijk om zorgvuldig met hun energie om te gaan en te proberen het hele jaar fit te blijven. ‘’Ik ben het eerst contactpunt van de rijders en ik sta iedere dag met ze in contact. Het is belangrijk dat ze goed naar hun lichaam luisteren omdat het reizen erg veel tijd kost. Het goed verzorgen van zichzelf is heel belangrijk. Je moet dan denken aan het los houden van het lichaam, massages, voeding, rust, ontspanning en lachen. Dat is de passie van ons team, het moet serieus zijn maar er moet ook gelachen worden,’’ vertelt Herjan Brakke.

In de komende weken staan er drie Grand Prix’s op het programma voor Hutten Metaal Yamaha Racing. We beginnen dit weekend in Engeland, gevolgd door Valkenswaard en een week later wordt er voor de punten van het wereldkampioenschap gereden in het Italiaanse Arco di Trento.